Contact
Bel een kantoor
Kies een kantoor
Aalst Antwerpen-Centrum Antwerpen-Wilrijk Brugge Brussel Louizalaan Brussel/Bruxelles Charleroi Dendermonde Dilbeek Gent Hasselt Kortrijk Leuven Libramont Liège Lier Louvain-La-Neuve Mechelen Namur Oostende Oudenaarde Roeselare Sint-Niklaas Turnhout Zaventem Geel
Aalst
Leo De Béthunelaan 100, 9300 Aalst
053 82 62 95
Antwerpen-Centrum
Brouwersvliet 33 B7, 2000 Antwerpen
03 206 21 78
Antwerpen-Wilrijk
Groenenborgerlaan 16, 2610 Antwerpen-Wilrijk
03 829 24 90
Brugge
Baron Ruzettelaan 5 bus 2, 8310 Brugge
050 44 39 60
Brussel Louizalaan
Louizalaan 123A, 1050 Brussel
02 333 27 25
Brussel/Bruxelles
Buro & Design Center (BDC), Heizel Esplanade PB 65, 1020 Brussel-Heizel
Of kom met het openbaar vervoer. Meer info vind je op mivb.be

02 333 27 25
Charleroi
Espace Sud, Esplanade Magritte 5, 6010 Charleroi
071 47 44 62
Dendermonde
Noordlaan 148, 9200 Dendermonde
053 82 62 95
Dilbeek
Ninoofsesteenweg 354 A, 1700 Dilbeek
02 474 39 35
Gent
Kortrijksesteenweg 1131, 9051 Sint-Denijs-Westrem
09 264 12 50
Hasselt
Kunstlaan 16, 3500 Hasselt
011 24 95 80
Kortrijk
Meensesteenweg 2, 8500 Kortrijk
056 26 67 01
Leuven
Diestsepoort 1, 3000 Leuven
016 24 51 29
Libramont
Avenue Herbofin 1 B, 6800 Libramont
061 22 26 63
Liège
Parc Artisanal 11-13, 4671 Liège
04 264 48 46
Lier
Hoogveldweg 155/1, 2500 Lier
03 491 84 31
Louvain-La-Neuve
Axis Park - The Gate, Rue Fond Cattelain 2, 1435 Louvain-la-Neuve, Mont-Saint-Guibert
081 25 04 55
Mechelen
Battelsesteenweg 455 A1, 2800 Mechelen
015 40 42 60
Namur
Chaussée de Liège 140-142, 5100 Namur
081 25 04 55
Oostende
Vijverstraat 47, 8400 Oostende
059 34 10 50
Oudenaarde
Meersbloem-Melden 46 bus 35, 9700 Oudenaarde
055 20 74 67
Roeselare
Ter Reigerie 11, 8800 Roeselare
051 26 08 60
Sint-Niklaas
Industriepark-Noord 27, 9100 Sint-Niklaas
03 870 74 97
Turnhout
Parklaan 46 bus 110, 2300 Turnhout
014 40 02 40
Zaventem
Parklaan 57/1 – 1930 Zaventem
02 773 16 30
Geel
Pas 96 2440 Geel
014 44 22 60

Hogere thuiswerkvergoeding vanaf 1 september 2022

02 september 2022

Vanaf 1 september 2022 stijgt de RSZ- en belastingvrije thuiswerkvergoeding naar 142,95 euro.

Vergoeding bij structureel en regelmatig thuiswerk

Werken je medewerkers structureel en regelmatig thuis? Dan kan je hen maandelijks een forfaitaire thuiswerkvergoeding toekennen. Structureel en regelmatig houdt in dat je medewerkers gemiddeld één dag per week, op maandbasis beoordeeld, van thuis uit werken. Bijvoorbeeld twee halve dagen, of één volledige dag per week. Deze afspraken worden vastgelegd in een schriftelijke telewerkbijlage bij de arbeidsovereenkomst.

Tot een maximumbedrag is deze toekenning vrij van RSZ-bijdragen en belastingen. Vanaf 1 september 2022 bedraagt het maximumforfait 142,95 euro (tot en met 31 augustus kon je maximaal 140,15 euro per maand toekennen).

Verder gelden enkele bijkomende spelregels voor het toekennen van de thuiswerkvergoeding. De medewerker moet effectief kosten maken door het thuiswerk, en de kosten mogen niet op een andere manier worden vergoed (bv. wanneer je al een deel van de elektriciteitskosten voor jouw rekening neemt). Tot slot kan je dezelfde thuiswerkvergoeding toekennen aan al je medewerkers, maar het is ook toegestaan verschillende personeelscategorieën een verschillende vergoeding toe te kennen als je dat onderscheid kan rechtvaardigen. Je bent ook niet verplicht het bedrag te proratiseren voor je deeltijdse medewerkers die structureel thuiswerken.

Kantoorkosten verbonden aan thuiswerk

De forfaitaire kantoorvergoeding dekt alle kleinere kantoorkosten. Dat zijn alle kosten die je medewerkers courant moeten maken om het werk thuis te kunnen uitvoeren.

Het gaat onder meer om:

  • het gebruik van een kantoorruimte thuis (inclusief huur en eventuele afschrijvingen van de ruimte);
  • klein printer- en computermateriaal (bijvoorbeeld papier, inkt…);
  • kantoorbenodigdheden (mappen, cursusblokken, balpen, …);
  • nutsvoorzieningen zoals water, elektriciteit en verwarming;
  • onderhoud;
  • verzekering;
  • onroerende voorheffing;
  • koffie, water, versnaperingen.

Naast de kantoorkosten kan je ook afzonderlijk tussenkomen in het gebruik van de eigen laptop, de eigen internetverbinding of eigen tweede computerbeeldscherm, printer of scanner van je medewerker. Alle info daarover vind je hier.

Bron:
RSZ - administratieve instructies, 2022/3. 

Deel dit juridisch nieuws en updates

Terug naar overzicht juridisch nieuws en updates