Contact
Bel een kantoor
Kies een kantoor
Aalst Antwerpen-Centrum Antwerpen-Wilrijk Brugge Brussel Louizalaan Brussel/Bruxelles Charleroi Dendermonde Dilbeek Gent Hasselt Kortrijk Leuven Libramont Liège Lier Louvain-La-Neuve Mechelen Namur Oostende Oudenaarde Roeselare Sint-Niklaas Turnhout Zaventem Geel
Aalst
Leo De Béthunelaan 100, 9300 Aalst
053 82 62 95
Antwerpen-Centrum
Brouwersvliet 33 B7, 2000 Antwerpen
03 206 21 78
Antwerpen-Wilrijk
Groenenborgerlaan 16, 2610 Antwerpen-Wilrijk
03 829 24 90
Brugge
Baron Ruzettelaan 5 bus 2, 8310 Brugge
050 44 39 60
Brussel Louizalaan
Louizalaan 123A, 1050 Brussel
02 333 27 25
Brussel/Bruxelles
Buro & Design Center (BDC), Heizel Esplanade PB 65, 1020 Brussel-Heizel
Of kom met het openbaar vervoer. Meer info vind je op mivb.be

02 333 27 25
Charleroi
Espace Sud, Esplanade Magritte 5, 6010 Charleroi
071 47 44 62
Dendermonde
Noordlaan 148, 9200 Dendermonde
053 82 62 95
Dilbeek
Ninoofsesteenweg 354 A, 1700 Dilbeek
02 474 39 35
Gent
Kortrijksesteenweg 1131, 9051 Sint-Denijs-Westrem
09 264 12 50
Hasselt
Kunstlaan 16, 3500 Hasselt
011 24 95 80
Kortrijk
Meensesteenweg 2, 8500 Kortrijk
056 26 67 01
Leuven
Diestsepoort 1, 3000 Leuven
016 24 51 29
Libramont
Avenue Herbofin 1 B, 6800 Libramont
061 22 26 63
Liège
Parc Artisanal 11-13, 4671 Liège
04 264 48 46
Lier
Hoogveldweg 155/1, 2500 Lier
03 491 84 31
Louvain-La-Neuve
Axis Park - The Gate, Rue Fond Cattelain 2, 1435 Louvain-la-Neuve, Mont-Saint-Guibert
081 25 04 55
Mechelen
Battelsesteenweg 455 A1, 2800 Mechelen
015 40 42 60
Namur
Chaussée de Liège 140-142, 5100 Namur
081 25 04 55
Oostende
Vijverstraat 47, 8400 Oostende
059 34 10 50
Oudenaarde
Meersbloem-Melden 46 bus 35, 9700 Oudenaarde
055 20 74 67
Roeselare
Ter Reigerie 11, 8800 Roeselare
051 26 08 60
Sint-Niklaas
Industriepark-Noord 27, 9100 Sint-Niklaas
03 870 74 97
Turnhout
Parklaan 46 bus 110, 2300 Turnhout
014 40 02 40
Zaventem
Parklaan 57/1 – 1930 Zaventem
02 773 16 30
Geel
Pas 96 2440 Geel
014 44 22 60

Nieuwe EU-maatregelen over rij- en rusttijden voor je chauffeurs vanaf 20 augustus 2020!

20 augustus 2020

In de Europese Unie zijn een aantal belangrijke nieuwe maatregelen voor het wegvervoer afgekondigd, ook gekend als  het “Mobility package”. Het volledige pakket gaat over de rij- en rusttijden van de bestuurders, tachografen, toegang tot het beroep van wegvervoerder, de elektronische uitwisseling van informatie en de detachering van werknemers. In dit artikel belichten we de rij- en rusttijden.

Op enkele uitzonderingen na zijn de maatregelen over rij- en rusttijden van toepassing vanaf 20 augustus 2020. We lichten graag 10 aandachtspunten toe:

  1. De chauffeurs moeten op regelmatige tijdstippen (minstens om de 4 weken) voor hun wekelijkse rust naar huis kunnen gaan. Bij twee opeenvolgende verkorte weekendrusten, moet de chauffeur hiervoor al na een periode van drie weken de mogelijkheid krijgen. Hou hiervan de nodige bewijsstukken bij. Dit kan via dienstroosters of andere documentatie. Thuis is de bedrijfszetel waar de werknemer is tewerkgesteld of de woonplaats van de chauffeur. De weekendrust vangt pas aan daar ter plaatse.
     
  2. De normale wekelijkse rusttijden en de wekelijkse rusttijden van meer dan 45 uur ter compensatie van verkorte wekelijkse rusttijden neemt je werknemer niet op in het voertuig, maar buiten het voertuig. Hiermee bevestigt de verordening de uitspraak in het arrest van het Hof van Justitie van 20 december 2017.  Kan dit niet thuis, dan draag je als werkgever de kosten voor een passend gendervriendelijk verblijf met geschikte slaapplaats en sanitaire voorzieningen.
     
  3. Een bestuurder die internationaal goederenvervoer verricht mag 2 opeenvolgende verkorte wekelijkse rusttijden nemen buiten de lidstaat van zijn vestiging. Hij moet dan in 4 opeenvolgende weken wel 4 wekelijkse rusttijden nemen, waarvan minstens 2 normale rusttijden.
     
  4. De chauffeur mag nu ook zijn normale of verkorte weekendrust 2 keer onderbreken om op en af te rijden van boot/trein met een maximum van 1 uur. Bijkomende vereiste bij normale weekendrust is wel dat de boot- of treinreis minstens 8 uur duurt en dat een slaapcabine of slaapbank voorzien is. Het gebruik van het in de tachograaf voorziene symbool voor de trein/bootreis in combinatie met het symbool voor rusttijd is verplicht.
     
  5. Een overschrijding van de dagelijkse of wekelijkse rusttijd met maximum 1 uur  wordt mogelijk om de exploitatievestiging of woonplaats te kunnen bereiken (zodat de chauffeur daar zijn wekelijkse rusttijd kan opnemen) als er uitzonderlijke omstandigheden zijn die niet vooraf konden worden voorzien. Neemt de chauffeur vooraf een pauze van 30 minuten is een overschrijding tot 2 uur mogelijk mits hij nadien zijn normale weekendrust neemt. De reden van deze uitzonderlijke omstandigheid moet je schriftelijk bewaren (bv. op prestatieblad, dienstrooster,…). Het stuk dat je verlengd hebt, moet je binnen de 3 weken ‘en bloc’ compenseren, eventueel aansluitend op de dagelijkse of wekelijkse rusttijd.
     
  6. De pauze van 45 minuten kan in het voertuig als er meerdere chauffeurs zijn en de nieuwe bestuurder in zijn pauze de nieuwe bestuurder niet helpt.
     
  7. De bestaande uitzondering op de rij- en rusttijden voor het niet-commerciële vervoer wordt verduidelijkt. Er komt ook een nieuwe uitzondering bij voor het vervoer binnen een straal van 100 km.
     
  8. Er is een verbod op toekenning van een vergoeding (premies, loontoeslagen,…) naar aanleiding van de afgelegde afstand, snelheid van de levering of hoeveelheid vervoerde goederen als zij de verkeersveiligheid in gevaar brengen of overtredingen aanmoedigen.
     
  9. De registraties van de tachograaf moet je bewaren van de dag zelf en van de 56 voorgaande dagen (vanaf 31 december 2024). Momenteel geldt de verplichting om deze registraties te bewaren van de dag zelf en de 28 voorgaande dagen.
     
  10. Lagere gewichtsgrens voor toepassen regels rij- en rusttijden en tachograaf (vanaf 1 juli 2026). Hiermee komen over enkele jaren ook de lichte bedrijfsvoertuigen van plus 2,5 ton in internationaal vervoer en bij cabotage in het vizier.

Ook in verband met de tachograaf zelf zijn er veranderingen gepland in de toekomst. 2 jaar na publicatie van de (momenteel nog niet verschenen) technische instructies zullen bijvoorbeeld de nieuwe voertuigen gebruik moeten maken van een slimme tachograaf (2de generatie). Voor het vervangen van bestaande tachografen gelden termijnen van 3 of 4 jaar na publicatie van de technische instructies. Deze slimme tachograaf (van de 2de generatie) zal naast de reeds bestaande registraties ook elke grensoverschrijding en elke laad- en losoperatie registreren.   

Deel dit juridisch nieuws en updates

Terug naar overzicht juridisch nieuws en updates