In de Europese Unie zijn een aantal belangrijke nieuwe maatregelen voor het wegvervoer afgekondigd, ook gekend als het “Mobility package”. Het volledige pakket gaat over de rij- en rusttijden van de bestuurders, tachografen, toegang tot het beroep van wegvervoerder, de elektronische uitwisseling van informatie en de detachering van werknemers. In dit artikel belichten we de rij- en rusttijden.
Op enkele uitzonderingen na zijn de maatregelen over rij- en rusttijden van toepassing vanaf 20 augustus 2020. We lichten graag 10 aandachtspunten toe:
- De chauffeurs moeten op regelmatige tijdstippen (minstens om de 4 weken) voor hun wekelijkse rust naar huis kunnen gaan. Bij twee opeenvolgende verkorte weekendrusten, moet de chauffeur hiervoor al na een periode van drie weken de mogelijkheid krijgen. Hou hiervan de nodige bewijsstukken bij. Dit kan via dienstroosters of andere documentatie. Thuis is de bedrijfszetel waar de werknemer is tewerkgesteld of de woonplaats van de chauffeur. De weekendrust vangt pas aan daar ter plaatse.
- De normale wekelijkse rusttijden en de wekelijkse rusttijden van meer dan 45 uur ter compensatie van verkorte wekelijkse rusttijden neemt je werknemer niet op in het voertuig, maar buiten het voertuig. Hiermee bevestigt de verordening de uitspraak in het arrest van het Hof van Justitie van 20 december 2017. Kan dit niet thuis, dan draag je als werkgever de kosten voor een passend gendervriendelijk verblijf met geschikte slaapplaats en sanitaire voorzieningen.
- Een bestuurder die internationaal goederenvervoer verricht mag 2 opeenvolgende verkorte wekelijkse rusttijden nemen buiten de lidstaat van zijn vestiging. Hij moet dan in 4 opeenvolgende weken wel 4 wekelijkse rusttijden nemen, waarvan minstens 2 normale rusttijden.
- De chauffeur mag nu ook zijn normale of verkorte weekendrust 2 keer onderbreken om op en af te rijden van boot/trein met een maximum van 1 uur. Bijkomende vereiste bij normale weekendrust is wel dat de boot- of treinreis minstens 8 uur duurt en dat een slaapcabine of slaapbank voorzien is. Het gebruik van het in de tachograaf voorziene symbool voor de trein/bootreis in combinatie met het symbool voor rusttijd is verplicht.
- Een overschrijding van de dagelijkse of wekelijkse rusttijd met maximum 1 uur wordt mogelijk om de exploitatievestiging of woonplaats te kunnen bereiken (zodat de chauffeur daar zijn wekelijkse rusttijd kan opnemen) als er uitzonderlijke omstandigheden zijn die niet vooraf konden worden voorzien. Neemt de chauffeur vooraf een pauze van 30 minuten is een overschrijding tot 2 uur mogelijk mits hij nadien zijn normale weekendrust neemt. De reden van deze uitzonderlijke omstandigheid moet je schriftelijk bewaren (bv. op prestatieblad, dienstrooster,…). Het stuk dat je verlengd hebt, moet je binnen de 3 weken ‘en bloc’ compenseren, eventueel aansluitend op de dagelijkse of wekelijkse rusttijd.
- De pauze van 45 minuten kan in het voertuig als er meerdere chauffeurs zijn en de nieuwe bestuurder in zijn pauze de nieuwe bestuurder niet helpt.
- De bestaande uitzondering op de rij- en rusttijden voor het niet-commerciële vervoer wordt verduidelijkt. Er komt ook een nieuwe uitzondering bij voor het vervoer binnen een straal van 100 km.
- Er is een verbod op toekenning van een vergoeding (premies, loontoeslagen,…) naar aanleiding van de afgelegde afstand, snelheid van de levering of hoeveelheid vervoerde goederen als zij de verkeersveiligheid in gevaar brengen of overtredingen aanmoedigen.
- De registraties van de tachograaf moet je bewaren van de dag zelf en van de 56 voorgaande dagen (vanaf 31 december 2024). Momenteel geldt de verplichting om deze registraties te bewaren van de dag zelf en de 28 voorgaande dagen.
- Lagere gewichtsgrens voor toepassen regels rij- en rusttijden en tachograaf (vanaf 1 juli 2026). Hiermee komen over enkele jaren ook de lichte bedrijfsvoertuigen van plus 2,5 ton in internationaal vervoer en bij cabotage in het vizier.
Ook in verband met de tachograaf zelf zijn er veranderingen gepland in de toekomst. 2 jaar na publicatie van de (momenteel nog niet verschenen) technische instructies zullen bijvoorbeeld de nieuwe voertuigen gebruik moeten maken van een slimme tachograaf (2de generatie). Voor het vervangen van bestaande tachografen gelden termijnen van 3 of 4 jaar na publicatie van de technische instructies. Deze slimme tachograaf (van de 2de generatie) zal naast de reeds bestaande registraties ook elke grensoverschrijding en elke laad- en losoperatie registreren.