De wetgeving die voorziet in de verplicht elektronische uitgifte van ecocheques sinds 1 januari 2022 is officieel gepubliceerd.
Verplicht elektronisch
Op 28 september 2021 brachten de sociale partners in de Nationale Arbeidsraad een advies uit over de definitieve overstap van papieren naar elektronische ecocheques. Meer hierover lees je hier.
In navolging van dat advies is het Koninklijk Besluit dat de overstap regelt nu officieel gepubliceerd.
Sinds 1 januari 2022 zijn ecocheques verplicht elektronisch uit te geven. Dat stemt meteen ook overeen met de praktijk, aangezien de erkende uitgiftemaatschappijen al even geen papieren ecocheques meer drukten.
Papieren ecocheques die nog toegekend werden, blijven wel geldig tot 31 december 2023.
Extralegaal voordeel vrijgesteld van socialezekerheidsbijdragen
Het Koninklijk Besluit wijzigt niets aan de voorwaarden waaraan voldaan moet zijn om de ecocheques vrij van RSZ-bijdragen toe te kennen.
Wel is de voorwaarde van het maximumbedrag per jaar en per medewerker – mede op vraag van de sociale partners – verduidelijkt. Het totale bedrag aan toegekende ecocheques mag niet meer bedragen dan 250 euro per jaar en per medewerker.
Omwille van de elektronische uitgifte moet ook enkel het brutobedrag van de ecocheques nog worden vermeld op de individuele rekening, en niet langer het aantal cheques en het bedrag ervan.
Alle informatie over de ecocheques kan worden nagelezen in Afdeling 23.III.A van de Sociale Gids in Trefzeker.
Bron:
Koninklijk besluit van 31 maart 2022 tot wijziging van diverse bepalingen betreffende elektronische ecocheques, BS 28 april 2022.