Vorige

Tips voor een vlotte heropstart van je horecazaak

05 juni 2020 Werkgevers
Leen Smeets

Op 8 juni is het eindelijk zover: dan mogen de meeste horecazaken hun deuren weer openen als vanouds. Al sinds het begin van de lockdown kijken de uitbaters (en hun cliënteel) halsreikend uit naar de heropstart. Maak er een succes van met volgende richtlijnen en tips.

Leestijd: Later lezen?

Richtlijnen voor de horecaondernemer

De FOD Economie publiceerde op 4 juni 2020 een ‘Gids voor een veilige heropstart van de horeca’. In de gids vind je alle noodzakelijke, minimale preventiemaatregelen om de contacten tussen jou, je medewerkers en je klanten zo veilig mogelijk te laten verlopen. Raadpleeg deze zeker voor je heropstart, zodat je goed voorbereid bent. Je kan de gids downloaden in het Nederlands of Frans.

Het ultieme doel van deze richtlijnen is de verdere verspreiding en heropflakkering van het coronavirus tegengaan. Maar hoe zit het met je personeel? Hoe kan je hen optimaal inzetten?

TIP 1: Geef de coördinatie uit handen

Als zaakvoerder heb je ongetwijfeld heel wat aan je hoofd. En moet je je aandacht op meerdere zaken tegelijk richten. Duid daarom één van je vaste medewerkers aan om het reilen en zeilen van je horecazaak (tijdelijk) mee over te nemen, al was het maar om de coördinatie op zich te nemen voor alle coronagerelateerde maatregelen. Zo kan jij je focus behouden, en je ontfermen over belangrijkere zaken.

Heb je echter niet genoeg werk? Dan is het mogelijk je vaste medewerkers tijdelijk elders te laten werken, bij een andere werkgever. Dit principe heet ‘werknemers delen’, en is een uitstekende manier om hen aan de slag te houden.

TIP 2: Overweeg waar nodig een tijdelijke functiewijziging

In principe kan je de functie van je werknemers niet zomaar eenzijdig wijzigen. Dit is immers een essentiële voorwaarde van hun arbeidsovereenkomst. De huidige coronacrisis is echter uitzonderlijk, waardoor een tijdelijke wijziging van functie aanvaard kan worden. Zo is het bijvoorbeeld aangeraden om takenpakketten nu zoveel mogelijk af te lijnen, en zal mogelijk omwille van andere omstandigheden ook wel wat met functies geschoven moeten worden.  Bijvoorbeeld overtollig zaalpersoneel dat tijdelijk in de keuken gaat werken.

Probeer hierover concrete afspraken te maken met je werknemers en voeg ook zo snel mogelijk een bijlage aan de arbeidsovereenkomst toe waarin deze tijdelijke wijziging wordt bevestigd. Lees meer informatie in onze FAQ.

TIP 3: Spreid de werkroosters

Het is raadzaam - en dat geldt voor iedere sector - om de werkroosters van je medewerkers zoveel mogelijk te spreiden. Op die manier maak je de regels rond social distancing bij aankomst, vertrek en de pauzes mogelijk. Omwille van de uitzonderlijke tijden waarin we ons bevinden, is het dan ook voorlopig tijdelijk toegestaan je personeel hiervoor te laten werken buiten de roosters opgenomen in het arbeidsreglement als een spreiding niet mogelijk is binnen de bestaande werkroosters.

Wil je grotere wijzigingen van de voltijdse werkroosters doorvoeren of zijn de wijzigingen niet rechtstreeks gelinkt aan social distancing of het gewijzigde sluitingsuur, pas je wel best zo snel mogelijk je arbeidsreglement aan om deze gewijzigde roosters op te nemen. Door je arbeidsreglement te wijzigen, ben je hoe dan ook zeker in orde en dan kan je bij een eventuele heropflakkering van het virus snel deze werkroosters opnieuw activeren. Neem hiervoor contact op met onze consultants.

Werk je samen met deeltijdse werknemers? Lees dan zeker ook deze blog.

TIP 4: Laat je medewerkers vrijwillige overuren presteren

Heb je wel extra werk, maar wil je bijkomende kosten of administratie voorkomen voor de tewerkstelling van jobstudenten, flexijobbers en gelegenheidswerkers? Maak dan gebruik van vrijwillige overuren om je werknemers meer te kunnen laten werken. Vrijwillige overuren zijn overuren die gepresteerd worden buiten de bekendgemaakte uurroosters en hoef je dus niet op voorhand in te roosteren. Een zesmaandelijks schriftelijk akkoord en de beschikbaarheid van je werknemer volstaan hiervoor.

Respecteer zo nodig wel de grenzen van 11 uur/dag en 50 uur/week.  Sinds 2015 is het voor de horecasector sowieso toegestaan om 360 netto-vrijwillige overuren per jaar te presteren. Hiervoor moet je geen toeslag betalen, je betaalt hierop geen RSZ en moet bij de werknemer ook geen RSZ of bedrijfsvoorheffing afhouden. Zo kan je ook meteen ook een stuk van de omzetdaling compenseren.Maak hier gerust gebruik van, om je vast personeel zoveel mogelijk aan de slag te houden.

Heb je deeltijdse werknemers? Vergeet dan het voorrangsrecht niet. Overweeg je mogelijk wel om flexijobwerknemers, extra’s of studenten in te schakelen, maar ben je hiermee nog niet zo vertrouwd? Contacteer onze experts of bekijk het webinar. Let erop dat je je vast personeel dat nu nog op tijdelijke werkloosheid staat, niet mag vervangen door deze statuten.

Meer tips voor een succesvolle heropstart?

Raadpleeg Acerta’s relanceplan.

Relanceplan

Deel dit artikel

Leen Smeets_acerta

Geschreven door Leen Smeets

Leen Smeets is juridisch adviseur bij het Kenniscentrum van Acerta. Zij is onder meer gespecialiseerd in arbeidsduur, flexibiliteit en arbeidsreglementering.

Gerelateerde artikels

Werkgevers

Tijdig aan de schoolpoort

28 augustus 2023
Annelies Bries

De start van het nieuwe schooljaar. Het is weer tijd voor de werkende ouders om een nieuw evenwicht te vinden tussen de werk- en de schooluren. Wat zijn de juridische mogelijkheden?

Lees meer
Werkgevers

De coronabesmettingen stijgen opnieuw, enkele veelgestelde vragen

18 juli 2022
Nele Mertens

De coronabesmettingen gaan weer in stijgende lijn. Ook als werkgever kan je hier opnieuw mee geconfronteerd worden. Kan je mondmaskers terug invoeren op de werkvloer? Heeft je medewerker recht op tijdelijke werkloosheid wanneer het kamp van zijn kinderen wordt geannuleerd? We lijsten de meest voorkomende vragen voor je op.

Lees meer
Werkgevers

Versoepelde procedure voor tijdelijke werkloosheid eindigt binnenkort

02 juni 2022
Nele Mertens

De versoepelde procedure voor tijdelijke werkloosheid wegens overmacht wordt binnenkort stopgezet. De procedure werd initieel ingevoerd vanwege de coronapandemie, en werd later uitgebreid vanwege de watersnood en het conflict in Oekraïne.

Lees meer